Funnet feil etter overtakelse? Slik bør du gå frem

bolig-feil-etter-overtakelsebolig-feil-etter-overtakelse
No items found.

Publisert: May 05, 2025

Å oppdage feil eller mangler i boligen etter overtakelse kan være frustrerende. Heldigvis gir norsk lovverk deg som kjøper visse rettigheter. Her er en veiledning om hvordan du bør gå frem dersom du oppdager feil etter overtakelsen.

1. Identifiser om det foreligger en mangel

En mangel foreligger dersom boligen ikke er i samsvar med det som er avtalt, eller hvis den er i dårligere stand enn det du med rimelighet kunne forvente ut fra kjøpesummen og øvrige forhold. Dette kan inkludere skjulte feil som ikke var synlige ved kjøpet, eller avvik fra opplysninger gitt av selger.

2. Reklamer innen rimelig tid

Når du oppdager en mangel, er det viktig å reklamere til selger så snart som mulig. Ifølge avhendingsloven må dette skje innen “rimelig tid” etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. I praksis tolkes dette ofte som innen tre måneder. Den absolutte reklamasjonsfristen er fem år fra overtakelsen.

3. Dokumenter mangelen

For å styrke din sak bør du:

  • Ta bilder eller video: Visuelle bevis av feilen.
  • Skaff en skriftlig rapport: Engasjer en takstmann eller fagperson til å vurdere og dokumentere mangelen.

4. Send en skriftlig klage til selger

I klagen bør du:

  • Beskrive mangelen detaljert: Forklar hva som er galt og hvorfor du mener det utgjør en mangel.
  • Legge ved dokumentasjon: Inkluder bilder og rapporter.
  • Fremsette ditt krav: For eksempel prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet.

5. Gi selger mulighet til å rette opp

Selger har som regel rett til å forsøke å utbedre mangelen. Dersom selgeren ikke ønsker eller klarer å rette feilen innen rimelig tid, kan du ha krav på prisavslag eller i alvorlige tilfeller heving av kjøpet.

6. Vurder profesjonell bistand

Hvis du ikke kommer til enighet med selger, kan det være lurt å kontakte en advokat med erfaring innen kjøp og salg av bolig. Mange innboforsikringer dekker deler av advokatutgiftene i slike saker.

7. Vær oppmerksom på foreldelsesfristen og passivitet

Selv om du har reklamert innen fristen, kan kravet ditt foreldes. Foreldelsesfristen er normalt tre år fra overtakelsen, men kan forlenges dersom mangelen først oppdages senere. For å avbryte foreldelsesfristen må du bringe saken inn for domstolene eller et relevant klageorgan.

Du må også passe på at kravet ditt ikke går tapt som følge av passivitet.

Å oppdage feil etter overtakelse er uheldig, men ved å følge disse trinnene kan du ivareta dine rettigheter og øke sjansen for en tilfredsstillende løsning. Ta kontakt med en av våre advokater for bistand.

Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Dekker innboforsikringen din advokatutgifter ved tvist med selger av boligen?

Har du kjøpt et hus med mangler, og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger? Å kjøpe en bolig er en av de viktigste investeringene de fleste av oss noensinne vil gjøre. Derfor er det avgjørend eat boligen oppfyller forventningene våre og er i den tilstanden vi forventer.

Dersom du som kjøper oppdager mangler ved boligen etter kjøpet, kan det være lurt å kontakte en advokat for veiledning i en reklamasjonsprosess. Dersom du har en innboforsikring, dekker den sannsynligvis utgifter til en advokat med inntil kr. 100 000. Forsikringstaker må som regel kun betale en egenandel på opp mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen. Forsikringsselskapet dekker altså brorparten av advokatutgiftene. Terskelen for å kontakte en advokat bør derfor ikke være høy, og spesielt ikke fordi en frykter høye advokatkostnader.

Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2 000, må du i tillegg til de kr 2 000, betale 20 % av kr 58 000 (kr 60 000-kr 2 000). I dette tilfellet må du altså betale totalt kr 13 600 selv. Med andre ord: innboforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.

Forsikringsselskapet kan også dekke utgifter i forbindelse med utarbeidelse av en takstrapport eller sakkyndigerklæring.

Forsikringsavtalen regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom innboforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår, altså på det tidspunktet uenigheten oppstår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.

OBS: Forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.

Det er videre greit å vite at forsikringen som hovedregel ikke dekker utgifter større enn den økonomiske interessen i saken.

Har du spørsmål eller trenger hjelp med saken din, book en gratis konsultasjon med oss her.

Flere artikler

Vil du
ta en prat?

Ta kontakt, så finner vi ut av hva du trenger hjelp til, helt gratis!

Kontakt oss
Lukk

Haster det?

Ring oss på 21 09 02 02

Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken

Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02

Book tid med oss

Book tid med oss

Lydmelding via WhatsApp