Bil og motor

gammel og fin bil

Problemer med bilen?

Ble det motorstopp i trafikken, eller kanskje full kræsj? Eller har bilen en mangel som du ikke visste om da du signerte kjøpsavtalen? Uansett hva som har skjedd med bilen etter kjøpet ditt, kan vi hjelpe til.

 

For å kunne klage på, eller søke erstatning for, problemer som gjelder bil, må bilen din samsvare med det man normalt forventer ut ifra alder, bruk, kjørelengde og lignende. Dette er ikke alltid lett å finne ut av selv, men kontakt oss – så finner vi ut av det sammen!

 

I tillegg til å kunne jussen, er vi også bilentusiaster (i hvert fall noen av oss), og kan derfor gi deg gode råd og løsninger. Ingen saker er for store eller for små, og det trenger ikke ta lang tid før du og bilen er ute på veien igjen.

Våre tjenester under Bil og motor

No items found.

Ofte stilte spørsmål om Bil og motor

«Som den er»-forbehold, hva er det?

«Som den er» er et forbehold fra selger som betyr at kjøperen aksepterer en viss grad av risiko for mangler som kan vise seg senere, enten selger har opplyst om det eller ikke. Hvis en kjøper skal fremme krav i et tilfelle hvor en bil er solgt «som den er»,  må bilen være i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å  regne med. Hva kjøper har grunn til å regne med, avhenger blant annet av kjøpesummens størrelse, bruken og øvrige forhold som kan påvirke tilstanden til bilen.

Hvor lang er reklamasjonsfristen på et bilkjøp?

Hvis du kjøper bil av en bilforhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven. Da har du fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Du må uansett reklamere innen rimelig tid etter du oppdager, eller burde ha oppdaget, mangelen. Si derfor alltid fra så fort som mulig til selger!

Bilen har mangler, hva kan jeg kreve?

Du har flere valg: retting, prisavslag, omlevering, heving og erstatning. Kontakt oss for å sjekke hvilket krav du bør gjøre gjeldende. 

Dekning av advokatkostnader

Hvis du har forsikring på bilen din, har du rettshjelpsdekning også. Forsikringsselskapet ditt kan da dekke utgifter til advokat fra det tidspunktet tvisten oppstår – det vil si når det er klart at du og selger er uenige. Som regel dekker forsikringen 80 % av advokatutgiftene, men du må betale en egenandel på 4 000 kroner. Vi kan sjekke for deg om du har rettshjelpsdekning i din forsikring.

Hvordan blir en biltvist løst?

Veldig mange saker blir løst i forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører noen vei, er det mulig å prøve saken i forliksrådet og eventuelt domstolene.

Jeg har oppdaget en mangel. Hva gjør jeg?

Du bør reklamere så snart som mulig etter at du har oppdaget en mangel. Send en skriftlig henvendelse til selgeren der du forklarer hva som er galt, og hva du krever av selger.

Hva koster det?

Vi har gjort det så enkelt som mulig. Målet vårt er at du skal vite nøyaktig hvilken hjelp du får, til en pris du forstår.

Vi har prisgaranti i alle oppdragene våre. Det betyr at du får en makspris i tilbudet, og prisgarantien innebærer at den oppgitte maksprisen er den prisen du maksimalt skal betale for oppdraget. Du skal aldri betale mer enn prisen som står i tilbudet.

I tillegg har vi en fast timepris som gjelder for alle: kr 2000.

Timeprisen er inkludert mva for private, og ekskludert mva for næringsdrivende.

Artikler

Dekker bilforsikringen advokatutgifter ved tvist med selger?

Har du kjøpt en bil med mangler og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger?

Terskelen for å kontakte en advokat bør ikke være høy. Er det kostnader du er bekymret for, så dekker bilforsikringen din sannsynligvis utgifter til advokat med inntil kr 100 000. Forsikringstaker må på sin side betale en egenandel på mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen, men forsikringsselskapet tar altså den største støyten.

Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2000, må du i tillegg til de kr 2000, betale 20 % av kr 58 000. I dette eksempelet, må du altså betale totalt kr 13 600 i egenandel. Med andre ord: bilforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.

Det er forsikringsavtalen som regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom bilforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.

Obs: forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.

Forsikringen dekker som hovedregel ikke utgifter større enn din økonomiske interesse i saken. Dersom du eksempelvis skal heve et bilkjøp og bilen er verdt kr 300 000, vil forsikringen kunne dekke inntil kr 100 000 i advokatutgifter.

Vi kan hjelpe deg med dine spørsmål om rettshjelpsdekning.

 

Har du spørsmål til innholdet i artikkelen eller ønsker bistand i forbindelse med tvist med bilselger, kan du kontakte oss helt uforpliktende her

Flere artikler

Slik funker det

Fortell oss hva som skjer

Book en gratis videokonsultasjon med oss her.

Tilbud med prisgaranti

Vi sender deg et uforpliktende tilbud, alltid med en prisgaranti. Vurder det i fred og ro. Takk ja eller nei; vi forblir venner uansett.  

Høres det bra ut?

Signer enkelt med BankID - og vi er i gang!

Kontakt oss

Book gratis møte

Send oss en henvendelse

Navn
Telefon
Epost
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Lukk

Haster det?

Ring oss på 21 09 02 02

Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken

Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02

Book tid med oss

Book tid med oss

Lydmelding via WhatsApp