Avtalebrudd: Hva gjør man når selger har trukket seg?

avtalebruddavtalebrudd
No items found.

Publisert: May 05, 2025

Å oppleve at en selger trekker seg fra en avtale kan være frustrerende og skape usikkerhet. Det er viktig å vite hvilke rettigheter du har som kjøper, og hvilke skritt du kan ta i en slik situasjon.

Når er en avtale bindende?

I norsk rett er hovedregelen at avtaler er bindende når begge parter har kommet til enighet om vesentlige vilkår. Dette gjelder uavhengig av om avtalen er inngått muntlig eller skriftlig. For eksempel, dersom en selger aksepterer ditt bud på en bolig, anses avtalen som bindende for begge parter, selv om dere ikke har skrevet under en skriftlig avtale.

Hva kan du gjøre hvis selger trekker seg?

Hvis selgeren trekker seg fra en bindende avtale uten gyldig grunn, har du som kjøper flere muligheter:

  1. Kreve oppfyllelse av avtalen: Du kan insistere på at selger gjennomfører salget i henhold til avtalen. Dette innebærer at du krever å få overta gjenstanden som avtalt.
  2. Kreve erstatning: Dersom selger nekter å oppfylle avtalen, kan du ha rett til erstatning for det økonomiske tapet du lider som følge av avtalebruddet. Dette kan inkludere prisdifferansen hvis du må kjøpe en tilsvarende gjenstand til høyere pris, samt eventuelle ekstra kostnader du har pådratt deg.

Hvordan gå frem?

  • Dokumenter avtalen: Sørg for å ha skriftlig dokumentasjon på avtalen, som e-poster, meldinger eller kontrakter. Dette vil styrke din sak dersom det oppstår en tvist.
  • Sørg for skriftlige bevis: Hvis selger trekker seg, ta kontakt og gjør det klart at du forventer at avtalen overholdes. Det kan være en fordel å gjøre dette skriftlig, eller å følge opp en muntlig samtale med et skriftlig referat per e-post. Be om en forklaring på hvorfor selger ønsker å trekke seg.
  • Søk juridisk bistand: Dersom situasjonen ikke løser seg gjennom dialog, kan det være lurt å kontakte en advokat med erfaring innen kontraktsrett for å få veiledning om videre skritt.

Unntak og spesielle tilfeller

Det finnes situasjoner hvor selger kan ha rett til å trekke seg fra avtalen, for eksempel dersom det foreligger vesentlige misforståelser, manglende betaling fra kjøper, eller andre forhold som gjør avtalen ugyldig. Hver sak er unik, og det er derfor viktig å vurdere alle omstendigheter nøye.

Å håndtere et avtalebrudd kan være komplisert, men med riktig informasjon og bistand kan du ivareta dine rettigheter som kjøper. Ta gjerne kontakt med en av våre advokater for individuell veiledning!

Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Nekter selger å heve bilkjøpet? Dette bør du vite

Å oppdage feil eller mangler på en nyinnkjøpt bil kan være frustrerende, spesielt hvis selgeren nekter å heve kjøpet. Det er viktig å vite hvilke rettigheter du har som kjøper og hvilke steg du kan ta for å løse situasjonen.

Bilkjøp reguleres av ulike lover

Når du kjøper en bil, har du som privatperson rettigheter i henhold til enten forbrukerkjøpsloven (ved kjøp fra forhandler) eller kjøpsloven (ved kjøp fra privatperson). Har du kjøpt en bil fra en privatperson, må mangelen være vesentlig for at du skal kunne heve kjøpet. Har du derimot kjøpt fra en bilforhandler, er loven gunstigere for deg som kjøper. Dette gjelder uansett om man har kjøpt en ny bil eller en bruktbil fra en forhandler.

Når har bilen en mangel?

Bilen skal leveres i avtalt stand og ha det utstyret og de funksjonene som selgeren har oppgitt i forbindelse med salget, enten salget skjer gjennom en forhandler eller en privatperson. Hva du kan forvente, avhenger blant annet av opplysninger i salgsannonsen, kjøpekontrakten, tilstandsrapporten og annen informasjon fra selgeren.

Selgeren har et særskilt ansvar for opplysningene som gis om bilen. Dersom selgeren gir uriktige opplysninger eller unnlater å informere om viktige forhold, kan dette anses som en mangel.

Dine rettigheter

Hvis bilen har en mangel som ikke var opplyst om ved kjøpet, kan du ha krav på:

  • Retting: Selgeren reparerer feilen uten kostnad for deg.
  • Omlevering: Få en tilsvarende bil som er fri for mangler.
  • Prisavslag: Få en reduksjon i prisen som tilsvarer mangelen.
  • Heving av kjøpet: Returnere bilen og få pengene tilbake.

Har bilen en mangel, skal selger som hovedregel få mulighet til å rette mangelen. Hvis ikke dette er mulig, kan omlevering være et alternativ. I praksis skjer dette oftest ved kjøp av nyere biler. Hvis retting eller omlevering ikke er aktuelt, kan det være aktuelt med et prisavslag. Avslaget beregnes ut fra bilens verdi med og uten mangelen.

I noen tilfeller er mangelen av så stor betydning at heving kan bli aktuelt. Har du kjøpt bil fra en privatperson, skal det mer til for å kunne heve kjøpet, da må mangelen være vesentlig. Har du kjøpt fra forhandler, kreves at mangelen ikke er uvesentlig. Da må selgeren bevise at mangelen er uvesentlig. Det er altså enklere å heve et bilkjøp som forbruker hvis du har kjøpt av en forhandler/næringsdrivende, enn ved kjøp fra privatpersoner.

Husk fristene for reklamasjon

Reklamasjon innebærer at du informerer selgeren om mangelen. Dette bør gjøres skriftlig for å ha dokumentasjon. Det er to frister å forholde seg til:

  • Relativ frist: Innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
  • Absolutt frist: To år etter at du mottok bilen, eller fem år hvis bilen er kjøpt fra forhandler.

Det er viktig å overholde begge fristene for å beholde dine rettigheter.

Hva gjør du hvis selgeren nekter å heve kjøpet?

En bil med feil kan føre til betydelige kostnader, og utgifter til advokat og rettssaker kan bli svært høye. Siden hver bilsak er unik, kan det være lurt å kontakte en biladvokat for å få en gratis vurdering av din sak.

Dekker bilforsikringen advokatutgifter ved tvist med selger?

Har du kjøpt en bil med mangler og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger?

Terskelen for å kontakte en advokat bør ikke være høy. Er det kostnader du er bekymret for, så dekker bilforsikringen din sannsynligvis utgifter til advokat med inntil kr 100 000. Forsikringstaker må på sin side betale en egenandel på mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen, men forsikringsselskapet tar altså den største støyten.

Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2000, må du i tillegg til de kr 2000, betale 20 % av kr 58 000. I dette eksempelet, må du altså betale totalt kr 13 600 i egenandel. Med andre ord: bilforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.

Det er forsikringsavtalen som regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom bilforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.

Obs: forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.

Forsikringen dekker som hovedregel ikke utgifter større enn din økonomiske interesse i saken. Dersom du eksempelvis skal heve et bilkjøp og bilen er verdt kr 300 000, vil forsikringen kunne dekke inntil kr 100 000 i advokatutgifter.

Vi kan hjelpe deg med dine spørsmål om rettshjelpsdekning.

 

Har du spørsmål til innholdet i artikkelen eller ønsker bistand i forbindelse med tvist med bilselger, kan du kontakte oss helt uforpliktende her

Dekker innboforsikringen din advokatutgifter ved tvist med selger av boligen?

Har du kjøpt et hus med mangler, og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger? Å kjøpe en bolig er en av de viktigste investeringene de fleste av oss noensinne vil gjøre. Derfor er det avgjørend eat boligen oppfyller forventningene våre og er i den tilstanden vi forventer.

Dersom du som kjøper oppdager mangler ved boligen etter kjøpet, kan det være lurt å kontakte en advokat for veiledning i en reklamasjonsprosess. Dersom du har en innboforsikring, dekker den sannsynligvis utgifter til en advokat med inntil kr. 100 000. Forsikringstaker må som regel kun betale en egenandel på opp mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen. Forsikringsselskapet dekker altså brorparten av advokatutgiftene. Terskelen for å kontakte en advokat bør derfor ikke være høy, og spesielt ikke fordi en frykter høye advokatkostnader.

Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2 000, må du i tillegg til de kr 2 000, betale 20 % av kr 58 000 (kr 60 000-kr 2 000). I dette tilfellet må du altså betale totalt kr 13 600 selv. Med andre ord: innboforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.

Forsikringsselskapet kan også dekke utgifter i forbindelse med utarbeidelse av en takstrapport eller sakkyndigerklæring.

Forsikringsavtalen regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom innboforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår, altså på det tidspunktet uenigheten oppstår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.

OBS: Forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.

Det er videre greit å vite at forsikringen som hovedregel ikke dekker utgifter større enn den økonomiske interessen i saken.

Har du spørsmål eller trenger hjelp med saken din, book en gratis konsultasjon med oss her.

Flere artikler

Vil du
ta en prat?

Ta kontakt, så finner vi ut av hva du trenger hjelp til, helt gratis!

Kontakt oss
Lukk

Haster det?

Ring oss på 21 09 02 02

Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken

Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02

Book tid med oss

Book tid med oss

Lydmelding via WhatsApp