Både arbeidstakere og arbeidsgivere kan oppleve usikkerhet når det gjelder oppsigelser under sykemelding. Hva er egentlig lov – og hva er ikke det?
Ifølge arbeidsmiljøloven har du som arbeidstaker et spesielt vern mot oppsigelse dersom du er helt eller delvis sykemeldt og gir varsel om dette. Vernet gjelder i 12 måneder fra den dagen du ble syk, og følger av arbeidsmiljøloven § 15-8. I denne perioden kan ikke arbeidsgiveren si deg opp på grunn av sykdom, og vernet gjelder absolutt.
Dette betyr likevel ikke at det er umulig å bli sagt opp mens man er sykemeldt. Det avgjørende er hva som er den reelle årsaken til oppsigelsen.
Dersom man blir sagt opp mens man er sykemeldt, må arbeidsgiver kunne bevise at oppsigelsen skyldes andre forhold enn sykefraværet. Det kan for eksempel være:
Det er arbeidsgiver som har bevisbyrden. Klarer ikke arbeidsgiver å godtgjøre at oppsigelsen har en annen saklig grunn, kan oppsigelsen anses som ugyldig.
Hvis du mottar en oppsigelse mens du er sykemeldt, bør du reagere raskt, da arbeidsmiljøloven har flere særskilte tidsfrister. Du kan bestride oppsigelsen skriftlig dersom du mener den er ugyldig.
Du har rett til å fortsette i stillingen din frem til saken er avklart – enten ved forhandlinger eller gjennom rettssystemet. Dersom oppsigelsen blir kjent ugyldig, kan du ha krav på å få jobben tilbake og/eller økonomisk erstatning.
Ved en midlertidig stilling, gjelder ikke det samme vernet som ved fast ansettelse. Midlertidige arbeidsavtaler opphører normalt når det avtalte tidsrommet løper ut. Ved alminnelig opphør av arbeidsforholdet er ikke oppsigelse nødvendig, og det særskilte oppsigelsesvernet ved sykdom gjør seg derfor ikke nødvendigvis gjeldende. I avtaleperioden gjelder likevel vernet fullt ut.
Arbeidsgiver må også etter beste evne tilrettelegge for at arbeidstakeren kan komme tilbake i jobb etter sykdomsperiode. Dette kan være i form av endrede arbeidsoppgaver, redusert arbeidstid, eller andre tiltak.
Hvor godt arbeidsgiveren har ivaretatt tilretteleggingsplikten vil være sentralt i vurderingen av om det er saklig grunn for å si opp en sykmeldt ansatt etter utløpet av verneperioden på 12 måneder.
Blir du sagt opp mens du er sykemeldt, er det viktig å:
Både for arbeidstakere og arbeidsgivere kan en oppsigelse under sykemelding by på krevende vurderinger. Som arbeidstaker er det viktig å vite at du har et særlig vern i sykdomsperioden, og at det finnes klare frister for å bestride en eventuell oppsigelse. Som arbeidsgiver er det på sin side avgjørende å opptre korrekt og følge lovens krav – feil kan føre til ugyldig oppsigelse og økonomiske konsekvenser.
Uansett hvilken side du står på, kan det være lurt å kontakte en spesialisert advokat innen arbeidsrett. Vi tilbyr en uforpliktende og kostnadsfri vurdering av saken din.
Har du blitt sagt opp av din arbeidsgiver? Hvis oppsigelsen er usaklig, har du krav på erstatning. En arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.
Kravet til saklighet innebærer at oppsigelsen ikke må være begrunnet med utenforliggende eller usaklige hensyn. Dessuten må forholdene som påberopes som grunnlag for oppsigelse være tilstrekkelig tungtveiende til å begrunne oppsigelse. Det faktiske grunnlaget for oppsigelsen må også være korrekt. Arbeidsgiver har bevisbyrden i oppsigelsessaker, som betyr at arbeidsgiver må bevise at oppsigelsen er saklig.
Mistenker du at arbeidsgiver ikke har saklig grunnlag for oppsigelsen, og ønsker å kreve erstatning? Vi i Insa advokater kan hjelpe deg med denne prosessen.
Lovens ordning er slik at du som arbeidstaker kan kreve erstatning dersom oppsigelsen er usaklig. Erstatningen fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til det økonomiske tap, arbeidsgivers og arbeidstakers forhold og omstendighetene for øvrig.
Normalt vil du ha krav på erstatning for det økonomiske tapet du lider fram til domsavsigelsen. I erstatningsutmålingen kan det også vurderes om du har et fremtidig økonomisk tap som følge av at mulighetene for å få nytt arbeid er usikre. Du kan også ha krav på erstatning for ikke-økonomisk tap, dersom arbeidsgiver ikke har fulgt saksbehandlingsreglene i loven, for eksempel hvis du ikke er blitt kalt inn til drøftelsesmøte før du fikk oppsigelsen. Husk også at du har krav på skriftlig oppsigelse.
OBS: Etter arbeidsmiljøloven er det ulike søksmålsfrister, avhengig av hva du som arbeidstaker krever. For erstatning på grunn av usaklig oppsigelse, er søksmålsfristen seks måneder fra oppsigelsen fant sted.
Er du usikker på hvilke rettigheter du har etter å ha blitt sagt opp? Ønsker du erstatning uten å ta saken til domstolene? Vi har dyktige advokater innen arbeidsrett som kan hjelpe deg i forhandlinger med arbeidsgiver. Ta kontakt med oss for en uformell samtale.
Ring oss på 21 09 02 02
I sommer har flere av oss ferie, og vi har begrensede åpningstider.
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02
Book tid med oss
Book tid med oss
Lydmelding via WhatsApp